Environmentálním tématům snadno porozumí děti i laici

Na podzim loňského roku proběhlo finále druhého ročníku programu Climate Challenge, kde o vítězství bojovala šestice unikátních projektů, které se věnují řešení klimatických změn a ochraně životního prostředí.

Climate Challenge je akcelerační program pro ty, kteří řeší environmentální problémy a chtějí zvýšit svůj pozitivní dopad na životní prostředí.

Program přerůstá z běžné akcelerace v platformu, která umožňuje propojení komerční, nekomerční, odborné i veřejné sféry. I díky partnerům jako Veolia, Coca-Cola Foundation, Nestlé, Heineken, EIT Climate-KIC nebo INCIEN dostávají projekty všestrannou podporu.

V druhém ročníku získal hlavní cenu projekt Fakta o klimatu z kategorie science communication, nejen finanční ocenění si ale odneslo všech šest finalistů ( Fakta o klimatu, Česká veganská společnost, Lavaris, Plant.id Sky, Přežití a rozkvět Ekoškoly, Zajímej.se ).

V Česku rozhodně nechybí dostatek nápadů a týmů, které by se věnovaly řešení klimatických změn a ochraně životního prostředí.

Cenu diváků si za poutavou prezentaci o výchově nejmladších generací odnesl projekt Ekoškola. „Mezinárodní program koordinujeme v České republice již 15 let. Původně jsme do akcelerátoru ani nechtěli, zkusit to se ale ukázalo jako skvělé rozhodnutí. Program nám drsně ukázal, jak moc jsme uzavření ve své interní bublině. Nicméně z cíle „jen“ najít cestu k novým finančním partnerům, se nakonec stala celoorganizační změna zasahující stovky našich škol. Získali jsme víru, že dokážeme tento svět udělat lepší,” říká vedoucí projektu, Honza Smrčka.

Ekoškola vychovává děti k udržitelnému způsobu života a ochraně životního prostředí. Aktuálně má 420 zapojených škol, 2000 učitelů a 60 000 dětí, ale do roku 2025 by ráda dosáhla až na čtyřnásobek, tedy 20 % českého školství. „Protože když změníte 20 % systému, už máte sílu změnit jej celý,” doplňuje nadšeně Honza Smrčka.

Změnit systém i myšlení lidí je cílem také vítěze, projektu Fakta o klimatu, a to prostřednictvím vhodné komunikace dat. Jak to funguje, ukázal na praktických příkladech zakladatel Ondráš Přibyla. „Když vidíte historický vývoj emisí CO2, dokážete si představit, jak budou, nebo by měly vypadat emise v dalších desetiletích? Aby bylo možné správně pochopit celek a porozumět faktům, je potřeba ukázat nejen dějinný vývoj, ale také možné budoucí scénáře nebo srovnání s dalšími zeměmi,” vysvětluje. Založili web, muniční sklad přehledně zpracovaných dat, jak jej sami nazývají. Najdete v něm přehledně vizualizovaná a srozumitelně podaná data v souvislostech. A že má tento koncept smysl, dokazuje široké využití: s jejich vizualizacemi pracují nejen vědci, ale také školy, média a jednotlivci.

Jak zhodnotil celý ročník jeden z partnerů a porotců?

„Spojení Veolie s Climate Challenge nám dává od začátku velký smysl. Naše aktivity v oblasti vodohospodářství, energetiky i odpadového hospodářství jsou se životním prostředím a jeho kvalitou neoddělitelně spjaté. Chceme finančně i odborně podporovat mladé projekty, které mají potenciál přispět k řešení klimatických otázek. Letošní projekty byly velmi inspirativní a všechny během akcelerace udělaly velký kus práce,“ shrnuje Ondřej Beneš, obchodní a technický ředitel skupiny Veolia pro oblast vody.

Zdroj: climatechallenge.impacthub.cz